Geschiedenis
Een stukje unieke geschiedenis van De Drie Haringen in Deventer.
Een uniek stukje
Renaissance architectuur in Nederland
De Deventer binnenstad staat bekend als ‘het Leiden van het Oosten’ en is één van de 10 oudste gemeentes van ons land. In Deventer zijn talloze bijzondere rijksmonumenten en De Drie Haringen is er daarvan een van de meest aansprekende. Naast monumenten als museum de Waag, de Lebuïnustoren, de Bergkerk en de Wilhelminafontein volgt al snel het middeleeuwse koopmanshuis De Drie Haringen in het lijstje van meest tot de verbeelding sprekende Deventer monumenten en uniek cultureel erfgoed. Het exacte bouwjaar van het fraaie middeleeuwse pand op Brink 55 is onbekend, maar experts in monumentenzorg schatten dat het vier verdiepingen hoge koopmanshuis ergens tussen 1530 en 1550 is gebouwd. De oudste vermelding in de annalen van De Drie Haringen in het Deventer Gemeentearchief maakt melding van een aankoop in 1567 van de rijke vis koopman en reder Herbert Dapper. Deze liet het in 1575 grondig verbouwen tot wat het nu nog steeds is.
Het boegbeeld van de Vlaamse Renaissance stijl staat in Deventer
Het middeleeuwse complex pal achter de Waag staat bol van de cultuurhistorie. Herbert Dapper, naar wie in de wijk Keizerslanden later de Dapperstraat is vernoemd, was een groot liefhebber van verschillende vormen van Europese bouwkunst. Onder aanvoering van bouwmeester Jacob Corneliszoon Vermeyen werden op smaakvolle wijze Vlaamse en Duitse invloeden gecombineerd, wat
betekent dat de gevel fraaie versieringen kent. Tevens is er een enorme kelder onder het complex, die doorloopt onder verschillende andere woningen onder de Brink.
Tegenwoordig geldt De Drie Haringen in Deventer als een van de belangrijkste voorbeelden in Nederland van de Vlaamse Renaissance stijl, die behalve de talrijke
versieringen van natuursteen ook bekend staat om zijn hoogbouw, in dit geval 4 verdiepingen. Daarnaast scheren deskundigen een monumentaal pand als De Drie Haringen ook onder het vroege Maniërisme, een onderdeel van de Rénaissance.